Muffins...

... är något jag och Waldemar bakar rätt så ofta.
Det går snabbt och blir riktigt mumsigt och
Waldemar kan vara upptagen med att slicka bunken i evigheter ;)
Efter ett litet önskemål...



... kommer här mitt favoritrecept!

2 ägg
2 dl socker
2 dl yoghurt
50g smält smör (eller 0,5 dl olja)
ca 200 g frysta (blå)bär
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner yoghurt och smöret.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Rör ner i smeten. Rör försiktigt ner bären.
Skeda ner i muffinsformar.
Grädda i 225 grader i 20-25 min (beroende på storleken på formarna).

Jag har testat med blåbär, röda vinbär och hallon och det har varit lyckat resultat varje gång.
Antalet varierar, jag använder mellanstora
"amerikanska" muffinsformar och då blir det ca 12 st.

LYCKA TILL!




Kommentarer
Postat av: jess

dessa muffins är verkligen supergoda!

2009-02-01 @ 20:03:24
URL: http://emmelinnis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0